A Credo együttes rendületlenül “járjta”
a Kárpát-medence vidékeit héthatáron
innen és túl. A kishaza fogalmával
iszapbirkózást vívó együttes erőt
próbáló elszántsággal kísérelte meg
énekben elmondani a vidék
“sorstalanságának” mindennapjait,
bemutatni fény és árnyoldalait; mindezt
reménnyel teli életérzéssel, a jövőbe
vetet hittel: a
Cum Deo Pro Patria et Libertate...
Nem titok, Kárpátalja elzárt szigete a
Magyar Világnak. Hogyan éli ezt meg a
„rezervátum” lakója? Mit érez, mit
gondol? Milyen öröm és bánat emészti az
anyaországba látogatót? Hogyan éli meg a
határátkelést, ha Magyarországra,
Erdélybe, Felvidékre, a Vajdaságba, vagy
Muravidékre szeretne ellátogatni
testvéreihez? Mit érez, amikor nem tudja
megfizetni kis fizetéséből a méregdrága
útlevelet, vízumokat, az útiköltséget és
ezért le kell mondania a meghívásokat?
Mit érez, amikor ezért a testvérei
megorrolnak rá és megdorgálják
lassúságáért, hosszú tétlen
hallgatásáért? Mi fáj neki, amikor
mindennap, újra meg újra el kell tűrnie
egy idegen hatalom megaláztatásait;
amikor "elveszti" gyermekét, és már nem
érti unokája szavát?
A Credo együttes a fenti gondolatok
tolmácsolója. Hangzásában egyedi,
senkivel össze nem téveszthető
irányzatot képvisel. Az „egy száll
gitáros” játékmód szabad „bárdos”
stílust feltételez, viszont a
többszólamú vokális előadásmód akár a
komolyabb zenei műfajok magasságába
emelheti a türelmes és megértő hallgató
érzéseit. Tartalmilag is egyedi
képviselője a magyar verséneklők
társadalmának…
Az együttest Ivaskovics József
zenetanár, zeneszerző alapította
1995-ben az Ungvári Közművelődési Tanoda
(Főiskola) néhány diákjának kívánságára,
akik véletlenül megtudták, hogy a 80-as
években volt egy verséneklő együttese
Kárpátalján, az Ivaskovics testvérek
(Trió).
Az egykori diákok ma már zenetanárok, és
hűségesen kitartanak a verséneklés hálás
és hálátlan felvállalása mellett.
Az évek során több lemezt jelentettek
meg, önköltségen, szerzői kiadásban,
korlátozott példányszámban. A szinte
lehetetlen, primitív körülmények között
felvett anyag Ivaskovics József házi
"stúdiójában" készült – és láss csodát,
a dalok meghallgathatók és
megrendelhetők bárhol a nagyvilágban a
világhálónak hála (a minőséget barátaink
megbocsátják, más meg nem…):
Ez hát a hon - 1996; Maradok - 1999;
Valahol örökké - 2004; És leszek szégyen
– 2005; Indián ének – 2006; Csöndes
estéli zsoltár (válogatás) – 2006;
Himnusz a csúcsokon – 2008; Bonyhádi
koncert – 2008.
Színre vitték Ivaskovics József – Béres
Andrea Imre herceg c. történelmi
rockoperáját (2000) és a Vallomás c.
rock-oratóriumot Dupka György verseire
(2002), Kovács Sándor Verecke című
filmjében alkalmazta a Credo zenéjét –
2009.
1998-ban létrehozták a Credo
Alapítványt, amelynek célja, hogy
Kárpátalja szerte kis zeneiskolákat
hozzanak létre az eldugott, világtól
elzárt falvakban és valamilyen szinten
biztosítsák a Credo együttes, a
Gyöngykaláris működését, szerény
lehetőségükhöz mérten támogassák az
általuk felfedezett ifjú tehetségeket.
Az együttes egykori és jelenlegi tagjai
a zeneoktatást teljesen ingyen végzi…
A nehézségek ellenére működik Kisgejőcön,
Rafajnaújfaluban, Szalókán és
Mezőváriban zenei műhely (zeneiskola), a
református egyház biztosította
helyiségekben, a Kárpátaljai Magyar
Dalverseny, a Credo Fesztivál, és a
Kisgejőci Népzenei és Néptánctábor.
A jelenlegi tagok: Ivaskovics József -
gitár, ének; Varga Katalin – ének,
furulya; Nagy Zsuzsanna – ének, hegedű;
Szabó Lívia – ének; Csákány Marianna -
ének, furulya...
Csak türelem,
folytatás következik
>>>
|